STATUT
FUNDACJI WSPARCIA POLICJANTÓW
Postanowienia ogólne
§ 1.
- Fundacja pod nazwą "Fundacja Wsparcia Policjantów", zwana dalej Fundacją, ustanowiona przez Mirosława Bednarskiego i Marka Patalasa działających w imieniu i na rzecz Zarządu Wojewódzkiego Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Policjantów Komendy Stołecznej Policji z siedzibą w Warszawie, zwanych dalej fundatorami, aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza Roberta Sielskiego w kancelarii notarialnej w Warszawie, ul. Marszałkowskiej nr 55/73 lokal nr 33, w dniu 28.06.2007 roku działa na podstawie przepisów prawa polskiego oraz niniejszego statutu.
- Fundacja jest apolityczna i nie jest związana z żadnym wyznaniem.
§ 2.
Fundacja ma osobowość prawną.
§ 3.
Siedzibą fundacji jest miasto m. st. Warszawa.
§ 4.
- Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
- Fundacja może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach obcych.
§ 5.
Fundacja może ustanawiać odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla fundacji.
Cele i zasady działania Fundacji
§ 6.
Celami Fundacji są: obrona prawa, godności oraz interesów policjantów, emerytów i rencistów Policji oraz ich rodzin poprzez:
- Działania zmierzające do podnoszenia zaufania społecznego do Policji i policjantów.
- Inicjowanie i popieranie działań na rzecz stworzenia policjantom warunków do podnoszenia kwalifikacji i adaptacji społeczno-zawodowej.
- Ochrona policjantów i ich rodzin oraz rencistów i emerytów przed obniżeniem poziomu ich życia.
- Ochrona prawna policjantów.
- Wpływ na politykę kształtowania korzystnych warunków służby i płacy oraz innych świadczeń na rzecz policjantów.
- Ochrona interesów zdrowotnych policjantów, emerytów i rencistów Policji oraz ich rodzin.
- Realizowanie przedsięwzięć zmierzających do zaspakajania potrzeb mieszkaniowych policjantów.
- Zapewnienie wypoczynku po pracy, uprawiania kultury fizycznej i kolonii dla dzieci.
- Zapewnienie właściwych świadczeń chorobowych i emerytalno-rentowych.
- Działania na rzecz ochrony zawodowych i socjalnych interesów policjantów, emerytów i rencistów oraz ich rodzin.
- Współorganizowanie z kierownictwem służbowym działalności kulturalnej w strukturach Policji oraz związkowych, realizacja problematyki kulturalnej w programach szkoleń.
- Kultywowanie tradycji policyjnych i związkowych w celu integracji środowiska.
- Inicjowanie i popieranie działalności profilaktyczno-edukacyjnej wśród policjantów, emerytów i rencistów Policji oraz ich rodzin.
- Realizowanie przedsięwzięć mających na celu integrację środowiska policjantów, emerytów i rencistów Policji oraz ich rodzin.
§ 7.
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
- Prowadzenie poradnictwa obywatelskiego, w postaci niezależnych usług wspierających środowisko policyjne.
- Rzecznictwo interesów policjantów, emerytów i rencistów Policji oraz ich rodzin.
- Organizowanie akcji, imprez integracyjnych oraz szkoleń.
- Prowadzenie obozów, kolonii i zlotów z udziałem dzieci i młodzieży.
- Działalność edukacyjną, wydawniczą i badawczą.
- Współpracę z władzami samorządowymi, rządowymi i organizacjami pozarządowymi w zakresie wymienionym w celach działania Fundacji.
- Udzielanie zapomóg.
§ 8.
Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może wspierać działalność innych osób i instytucji zbieżną z jej celami.
Majątek i dochody Fundacji
§ 9.
Majątek Fundacji stanowi jej fundusz założycielski w kwocie 10.000,00 (dziesięć tysięcy) złotych wniesiony w całości przez założycieli oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku działania.
§ 10.
Dochody Fundacji pochodzić mogą w szczególności z:
- darowizn, spadków, zapisów;
- dotacji i subwencji oraz grantów;
- dochodów ze zbiórek i imprez publicznych;
- dochodów z majątku Fundacji.
§ 11.
- Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację celów Fundacji tylko z poszanowaniem woli spadkobierców lub donatorów.
- W sprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji.
- W przypadku powołania fundacji do dziedziczenia jej zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza.
Władze Fundacji
§ 12.
1. Władzami fundacji są:
- Rada Fundacji,
- Zarząd Fundacji.
2. Członkowie Rady Fundacji nie pobierają wynagrodzenia z tytułu udziału w pracach tego organu, z wyjątkiem zwrotu udokumentowanych wydatków związanych z uczestnictwem w pracach tych organów, w tym kosztów podróży.
Rada Fundacji
§ 13.
- Rada Fundacji jest organem stanowiącym, kontrolnym i opiniującym Fundacji.
- Rada Fundacji składa się z jednego do sześciu członków.
- W skład Rady Fundacji z mocy statutu wchodzi Fundator.
- Członków pierwszego składu Rady powołuje Fundator. Następnych członków Rady na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu Rady, powołuje swą decyzją Rada.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach odwołanie członka Rady, i przez to pozbawienie go członkostwa w Radzie, może nastąpić w wyniku uchwały podjętej jednogłośnie przez pozostałych członków Rady Fundacji. Fundator nie może być w ten sposób pozbawiony członkostwa w Radzie Fundacji.
- Członkostwo w Radzie Fundacji ustaje w przypadku pisemnej rezygnacji z członkostwa lub śmierci członka Rady.
- Nie można łączyć członkostwa w Radzie Fundacji z pełnieniem funkcji w Zarządzie Fundacji lub ze stosunkiem pracy z Fundacją.
- W razie powołania członka Rady Fundacji, za jego zgodą, do Zarządu Fundacji, lub nawiązania przez członka Rady Fundacji stosunku pracy z Fundacją - członkostwo takiej osoby w Radzie Fundacji ulega zawieszeniu, odpowiednio na czas pełnienia funkcji lub trwania stosunku pracy.
- Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady. Przewodniczący Rady kieruje pracami Rady, reprezentuje ją na zewnątrz oraz zwołuje i przewodniczy zebraniom Rady
§ 14.
- Rada Fundacji zbiera się, co najmniej raz w roku.
- Radę Fundacji zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu lub Fundatora, zgłoszony na piśmie.
- Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał - zwykłą większością głosów; w razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
§ 15
Do zadań Rady należy w szczególności:
- Powoływanie i odwoływanie Prezesa i członków Zarządu.
- Podejmowanie decyzji o zatrudnieniu członków Zarządu i ustalanie ich wynagrodzenia.
- Ocena pracy Zarządu, przyjmowanie corocznych sprawozdań lub bilansu i udzielanie członkom Zarządu absolutorium.
- Kontrolowanie bieżącej działalności Zarządu Fundacji.
- Wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji.
- Nadzór nad działalnością Fundacji.
- Podejmowanie na wniosek Zarządu Fundacji decyzji o połączeniu z inną Fundacją lub o likwidacji Fundacji.
§ 16.
Rada Fundacji w celu wykonania swych zadań jest uprawniona do:
- Żądania od Zarządu Fundacji przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji.
- Dokonywania rewizji majątku oraz kontroli finansowej Fundacji.
Zarząd Fundacji
§ 17.
- Zarząd Fundacji składa się z nie więcej niż trzech osób powoływanych przez Radę Fundacji na trzyletnią kadencję.
- Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
- Rada Fundacji powołuje Prezesa Zarządu.
4. Zarząd Fundacji w całości lub jej poszczególni członkowie mogą być odwołani przez Radę Fundacji przed upływem kadencji w drodze uchwały podjętej jednomyślnie przez wszystkich członków Rady.
§ 18.
- Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Do zadań Zarządu należy w szczególności:
- uchwalanie rocznych planów działania Fundacji oraz planów finansowych,
- uchwalanie regulaminów,
- sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji,
- ustalanie wielkości zatrudnienia i wysokości środków na wynagrodzenia pracowników
Fundacji,
- podejmowanie decyzji we wszelkich sprawach nie przekazanych do kompetencji innych organów,
- przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów, subwencji i dotacji,
- występowanie z wnioskiem i wyrażanie zgody w sprawie zmian statutu Fundacji,
połączenia z inna fundacją oraz likwidacji Fundacji.
- Zarząd podejmuje decyzje na posiedzeniach, w formie uchwał - zwykłą większością głosów jego członków obecnych na posiedzeniu Zarządu.
- O posiedzeniu muszą być powiadomieni wszyscy członkowie Zarządu.
- Zarząd może powoływać pełnomocników do kierowania wyodrębnioną sferą spraw należących do zadań Fundacji.
- Zarząd co roku, do dnia 30 września, zobowiązany jest przedkładać Radzie Fundacji Roczne Sprawozdanie z działalności Fundacji.
Sposób Reprezentacji
§ 19.
Oświadczenia woli w imieniu Fundacji składa jednoosobowo Prezes Fundacji.
Zmiana Statutu
§ 22.
- Zmian w statucie Fundacji dokonuje Rada Fundacji za zgodą Zarządu Fundacji.
- Zmiany statutu mogą dotyczyć celów, dla realizacji, których Fundacja zastała ustanowiona i określonych w akcie założycielskim.
Połączenie z inną fundacją
§ 23.
- Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
- Połączenie z inna fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
§ 24.
W sprawach połączenia z inną Fundacją właściwy jest zarząd, przy czy jego decyzje zapadają w drodze jednomyślnej uchwały i dla swej skuteczności wymagają zatwierdzenia przez Radę Fundacji.
Likwidacja Fundacji
§ 25.
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustawiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
- Likwidatorów Fundacji powołuje i odwołuje Rada Fundacji.
§ 26.
Decyzję o likwidacji podejmuje Zarząd w drodze jednomyślnej uchwały, która w celu wywołania skutków prawnych wymaga zatwierdzenia przez Radę Fundacji.
§ 27.
Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Rady Fundacji na rzecz działających w RP fundacji o zbliżonych celach. |